Lyhyt katsaus historiaan

Seura aloitti toimintansa nimellä Halikon Kihlakunnan Hevosystäväseura, jonka toiminnasta löytyy merkintöjä jo vuodelta 1886. Silloin Joensuun kartanon haltijan, kreivi Gösta Armfeltin ja työnjohtajan Gustaf Emil Himmelroosin toimesta järjestettiin ensimmäiset kilpa-ajot Halikon lahdella.
Vuonna 1888 ruvettiin kirjaamaan tarkempia tietoja seuran kilpa-ajoista. Muutenkin toiminta muuttui sellaiseksi, että edellä mainittua vuotta voidaan pitää seuran varsinaisena perustamisajankohtana.
Ensimmäinen viisijäseninen johtokunta valittiin vuonna 1891 ja siitä lähtien seuralla on ollut aina johtokunta.
Tässä yhteydessä on mahdotonta alkaa luetella niitä nimiä, jotka seuran toimintaan ovat merkittävällä tavalla vaikuttaneet. Toki hyvin monet henkilöt olisivat nimensä esiintuonnin ansainneet.
Alkuvuosien toiminta käsitti kilpa-ajojen järjestämistä. Vuoden 1892 kesällä järjestettiin Salossa ensimmäinen varsanäyttely, joka muodosti merkittävän sektorin seuran toiminnassa. Tämän sektorin merkitystä kuvannee se tosiasia, että vuoden 1983 näyttelyyn ilmoitettiin yli 80 hevosta.
Ensimmäiset säännöt seuralle laati varta vasten perustetun toimikunta vuonna 1894. Nuo säännöt vahvistettiin Turun ja Porin Läänin sekä Ahvenanmaan Kuvernöörin toimesta.
Aktiivinen ja monipuolinen toiminta jatkui 1900-luvulla ja kohta elettiinkin itsenäisessä Suomessa. Maaherran vuonna 1924 tekemällä päätöksellä seuran nimi muutettiin Salon Seudun Hevosystäväseuraksi. Tuota nimeä voidaan pitää osuvana, sillä sen suhteen ei edelleenkään tunneta muutospaineita.
Säännöissä määrättyä kokoustoimintaa on jatkettu läpi vuosien. Kokouksien yhteydessä on haettu toiminnan suuntaviivoja ja ennen kaikkea päästy puhumaan osanottajille niin mieluisasta aiheesta, hevosista.
Kilpa-ajoja järjestettiin etenkin viime vuosisadan alkupuolella innokkaasti. Pääsääntöinen kilpailupaikka oli Halikonlahden jää. Vireimmillään seuran toiminta oli 1940-luvun loppupuolella. Silloin ruvettiin järjestämään myös maantieraveja kesäisin. Seuran 60-vuotisjuhlaravit Halikonlahdella olivat peräti kaksipäiväiset.
1900-luvun puolivälin jälkeen kilpailujen järjestämistahti laantui. Toistaiseksi viimeiset seuran järjestämä ravit ajettiin 12.03.1988 Kiikalassa Hirsjärven jäällä. Silloin paikalla oli tuhatkunta katsojaa ja seuran satavuotisen taipaleen kunniaksi lähes sata hevosta.

Kirjoitettua tietoa

Salon Seudun Hevosystäväseuran pitkän matkan varrelta on kirjoitettu kaksi lyhyttä historiikkia, joita on käytetty hyväksi tässä yhteenvedossa. Vuonna 1938 julkaistiin useitten eri henkilöitten kirjoittama 50-vuotisjuhlahistoriikki. 60-vuotisjuhlahistoriikki ilmestyi luonnollisesti 10 vuotta myöhemmin ja sen merkitys osoittautui korvaamattomaksi. Seuran pöytäkirjat, arkistot ja kaikki mahdolliset dokumentit tuhoutuivat Salon Seudun Osuuspankin tulipalossa elokuussa 1955. Vuonna 1988 saatiin luettavaksi Tapio Yrjän ansiokkaasti kokoama 100-vuotisjuhlahistoriikki. Kirjaset sisältävät mielenkiintoista luettavaa ja hauskoja kaupallisia tiedotteita, jotka sinällään kertovat mukavalla tavalla seutumme menneisyydestä. Valitettavasti edellä mainitut kirjaset ovat löytäneet omistajansa jäsenistön keskuudesta eikä niitä käytännössä lainaamista lukuun ottamatta ole enää mistään saatavissa.
Kirjoitetun historian merkitystä ei voida aliarvioida. Sen kautta saamme käsityksen menneitten polvien ponnistuksista ja työstä tulevaisuuden hyväksi.
Toivottavasti seuraavan historiikin vuoro on viimeistään siinä vaiheessa kun 150 toiminnan vuotta tulee täyteen vuonna 2038.

Lähihistoriaa

Toisen toimintavuosisatansa Salon Seudun Hevosystäväseura on aloittanut arkisen aherruksen ja normaalirutiinien merkeissä. Etelä-Suomen talvisäät ovat pitäneet huolen siitä, ettei jääravien järjestämistä ole voitu edes suunnitella. Sen sijaan 2000-luvulla on tehty yhteistyötä Perniön ja Finbyn Hevoskasvatusyhdistyksen kanssa Kankkonummen ravien merkeissä. SSHYS on omalla panoksellaan osallistunut ravien järjestämiseen useita kertoja. Kuninkuusravimatkoja on järjestetty, samoin muuta toimintaa, sekä perin suosittuja pikkujouluja.
Vuosi 2009 on muodostunut merkitykselliseksi seuran historiassa. Vuoden alussa toteutettiin kuntaliitos, jonka kautta Salon kaupunki laajeni merkittävästi. Alueen pieniä hevosharrastukseen liittyviä seuroja on lakkautettu ja ne ovat sulautuneet Salon Seudun Hevosystäväseuraan, jonka merkitys on tätä kautta entisestään kasvanut. Tulevaisuuteen voidaan katsoa positiivisin mielin, mutta samalla pitää muistaa, ettei kunniakkaan ja pitkät perinteet omaavan Salon Seudun Hesvosytäväseuran olemassaoloa saa pitää itsestään selvyytenä. Toimintaan tarvitaan jäsenten aktiivisuutta, osallistumista ja talkoohenkistä työntekoa.